default-logo
FacebookBIP
Kontakt

tel/fax: (81) 86 67 900

biuro@sobieszynbrzozowa.pl

Slide background
slider1020_policyjna2
slider1020_szkola2

it-klasa-wojskowait-ksztalcenie-zawodowe

STRONA w PRZEBUDOWIE

23
MAJ
2013

Nietypowa lekcja historii

Comments : Off

Już po raz kolejny uczniowie Zespołu Szkół w Sobieszynie-Brzozowej realizowali projekt historyczny. Tym razem poświęcony odtworzeniu Bramy Stoczni Gdańskiej podczas strajku w Sierpniu 1980 roku.

Wcześniejsze projekty realizowane podczas lekcji historii (także we współpracy z innymi nauczycielami) poświęcone były odtworzeniu epizodów z powstań narodowych (listopadowego i styczniowego), a także kulturze lat 60-tych XX wieku. Udział w tego rodzaju przedsięwzięciach wymaga on młodzieży ponadstandardowego spojrzenia na historię i sięgnięcia do źródeł.
Brama wjazdowa do szkoły w Sobieszynie-Brzozowej posłużyła uczniom klasy I Liceum Ogólnokształcącego jako imitacja historycznej bramy Stoczni Gdańskiej. Z wielką pieczołowitością uczniowie klasy wojskowej odtworzyli listę postulatów zgłoszoną podczas pamiętnego strajku, namalowali portret Jana Pawła II oraz przygotowali dekoracje kwiatowe.
Wczesnym rankiem 23 maja uczniowie rozpoczęli przygotowania „do strajku”. Na teren szkoły „wpuszczono” jedynie autobusy, a zamknięta brama z każdą chwilą upodabniała się do pierwowzoru. Oczywiście niewykonalne było wykonanie napisu „Stocznia Gdańska im. Lenina” oraz ustawienie stoczniowych żurawi, ale resztę szczegółów udało się młodzieży odtworzyć. Ubieranie bramy było okazją do realizacji lekcji poświęconej wydarzeniom w Polce w latach 1980-1981 i podobnie jak przy realizacji tematu poświęconego, kulturze lat 60-tych i tym razem uczniowie mieli poszukać muzyki, która towarzyszyła historycznym wydarzeniom tak by jeszcze lepiej poczuć ducha tamtej epoki. Lista postulatów zgłoszona przez robotników miała być dla młodzieży również okazją do chwili refleksji, tak by w ramach pracy domowej przygotowała listy swoich postulatów, które dotyczyły będą pracy szkoły i realizacji innowacji „Podstawy wiedzy o wojskowości”
Przygotowanie bramy było okazją do przypomnienia wcześniejszych przełomowych wydarzeń w historii Polski, a także poszukiwaniu podobieństw i różnic między wystąpieniami robotniczymi.
Zaangażowanie młodzieży sprawia, że łatwiej im poznać i zapamiętać historyczne wydarzenia i postacie. Pomaga również pobudzić ciekawość historyczną. Podczas jednego ze spotkań autorskich Krystian Pielacha stwierdził, że to właśnie w szkole średniej zainteresował się historią. Kto wie może, któryś z uczniów szkoły w Sobieszynie-Brzozowej połknie „bakcyla” historii i tym samym znajdzie swoją drogę życia.
Wojciech Niedziółka

galerie-slide-content2