default-logo
FacebookBIP
Kontakt

tel/fax: (81) 86 67 900

biuro@sobieszynbrzozowa.pl

slider1020_wojskowa1
slider1020_policyjna2
slider1020_szkola2

it-klasa-wojskowait-klasa-wojskowait-ksztalcenie-zawodowe

15
GRU
2017

Podchody historyczne

Comments : Off

Przypadająca w przyszłym roku 100 rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości, stała się inspiracją dla uczniów Zespołu Szkół im. Kajetana hr. Kickiego w Sobieszynie do realizacji projektu „100 ważnych postaci na 100-lecie NIEPODLEGŁOŚCI”. Efektem przedsięwzięcia ma być wydanie elektronicznej wersji Słownika zawierającego biogramy 100 osób, które walką o wolną Ojczyznę, lub codzienną pracą zapisali się w historii Ziemi Ryckiej.

Pierwszym etapem realizacji przedsięwzięcia były, zorganizowane 14 grudnia PODC25555683_557293977960806_1756793534_nHODY HISTORYCZNE. Podzieleni na dwie grupy zespołu uczniowskie wyruszyły na liczącą ok. 15 kilometrów trasę do Lenda Wielkiego. Pierwsza grupa miała za zadanie ukryć w wyznaczonych miejscach koperty zawierające opisy osób, miejsc, lub wydarzeń związanych z trasą przemarszu, a także oznakować drogę, dla podążających ich śladami grupy drugiej.

W przyszłym roku rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości, splata się ze 140 rocznicą śmierci Kajetana hr. Kickiego, który cały swój majątek przeznaczył na cele dobroczynne, a z Jego zapisu powstała nie tylko szkoła, ale i pierwsza w Królestwie Polskim Stacja Doświadczalna, a także sobieszyński Kościół. W ukrytych na trasie kopertach znalazły się odniesienia Kajetana hr. Kickiego,  pierwszego dyrektora szkoły: Stanisława Domosławskiego, a także związanych ze stacją doświadczalną Antoniego Sempołowskiego i Teofila Cichockiego. Z historią tej rolniczej instytucji związane są również postacie Stanisława Wojciechowskiego, którego autograf widnieje w Księdze Pamiątkowej, a także Cyryla Ratajskiego, którego podpisy widnieją na dyplomach zdobiących ściany szkolnego Muzeum. Zadaniem młodzieży jest, to żeby w trakcie realizacji zaplanowanego na 9 miesięcy, projektu znaleźć jak najwięcej informacji dotyczących osób. Wędrówka po terenie szkoły była okazją do przypomnienia brawurowej akcji oddziału AK, który przegnał z terenu szkoły ośrodek szkoleniowy Hitlerjugend (szczegółowy opis akcji znajduje się w książce Jerzego Ślaskiego, Żołnierze wyklęci- przyp. W.N)

Wędrując w kierunku Lenda kolejnymi punktami węzłowymi, były sobieszyńskie stawy i znajdujący się w okolicznym lesie krzyż upamiętniający wybuch POWSTANIA LISTOPADOWEGO i powstanie Solidarności. Umieszczona przy krzyżu koperta, zawierała informacje na temat emerytowanego nauczyciela szkoły Mariana Jakubiaka, który wraz z uczniami wystawił ten krzyż. Podkreślenia wymaga fakt, że młodzież ma poszukiwać nie tylko śladów osób, którzy walczyli o niepodległość zbrojnie, tak jak upamiętnieni na tablicy wewnątrz szkoły bohaterowie walk w latach 1914-1921, ale pamiętali również o tych, którzy umacniali niepodległość swoją codzienną pracą.

Mroźna, zimowa aura sprawiła, że obie grupy przemieszczały się dość szybko, zatrzymując się przy Dębie Sobieskiego, a także przy skręcie na Podlodów, przy którym rozmawialiśmy o historii okolicznych lotnisk (w pasie z najmniejszą roczną liczbą opadów usytuowane były 3 lotniska w Podlodowie, Ułężu i Dęblinie- przyp W.N.), w historię, których wpisał się m.in. Witold Urbanowicz- późniejszy dowódca Dywizjonu 303. Nieopodal Podlodowa wspominaliśmy również o dworach usytuowanych na terenie gminy Ułęż, a także o ich właścicielach. Sarny, Osmolice, Ułęż i Podlodów to miejscowości w których funkcjonowały ziemiańskie dwory, więc młodzież ma za zadanie odszukać jak najwięcej informacji na temat ich funkcjonowania.

Docelowym punktem rajdu był pomnik w Lendzie Wielkim, który upamiętnia rozstrzelanie przez hitlerowców mieszkańców tej wsi.

W ramach projektu młodzież weźmie udział w warsztatach, na których pozna zasady wyszukiwania informacji w bibliotekach i archiwach cyfrowych, ale nadal podczas wędrówek, które mają również wymiar kondycyjny, odkrywali będą historyczne ślady okolicy. Wstępne założenia tras następnych wymarszów sięgają Woli Gułowskiej (śladami ostatniej bitwy kampanii polskiej stoczonej przez SGO Polesie dowodzonej przez gen. Kleeberga, Okrzei i Woli Okrzejskiej, śladami Henryka Sienkiewicza, a kto wie może przez Sobieszyn, Ułęż  i Moszczankę kiedyś w historycznej wędrówce dotrzemy do Ryk.

Wojciech Niedziółka

O wymarszu napisali:

Jakub Barszcz: Całe to przedsięwzięcie zorganizowane było w ramach projektu ,,100 postaci na 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości”. Każdy z nas mógł poznać historię osób, które brały czynny udział w jej odzyskaniu. Wczorajszy wymarsz to rewelacyjna lekcja historii

Karol: Maciak: wyjście mi się podobało, ponieważ robimy coś by upamiętnić tak ważną dla nas rocznicę. Najbardziej podobało mi się to, że poznaliśmy nowe postacie historyczne, które miały kontakt z naszym Regionem. „Przetestowaliśmy się w boju” bo przeszliśmy sporo kilometrów więc było fajnie.

Bogdan Kędziora: poznałem nowe tereny i dowiedziałem się parę ciekawostek o szkole i okolicy. Uwielbiam takiego rodzaju atrakcje i chętnie wezmę udział w tym przedsięwzięciu

Jakub Królik: podczas wczorajszego wymarszu historycznego byłem w grupie znakującej. Z wielką chęcią powtórzę to jeszcze raz

 

 

galerie-slide-content2